Zdraví

Ořechy jsou plné zdraví. Většina lidí ale při jejich konzumaci dělá velkou chybu

Namáčení ořechů je velmi důležití z mnoha ohledů

autor

Erika Tomanová

28. září 2020

 
Ořechy jsou plné zdraví prospěšných olejů a minerálů. Patří mezi potraviny, které si vydobyly své místo nejen v moderním jídelníčku, ale patřily k základním potravinám i našich dávných předků. Abychom z nich vytěžili maximum živin, musíme vědět, jak si je správně ke konzumaci připravit. A tady dělá většina lidí chybu.

Ořechy jsou zdravá a rychlá svačinka, kterou si s sebou můžeme brát kamkoliv. Mnozí z nás ořechy jedí denně kvůli jejich bohatému obsahu zdravých tuků. Už méně lidí si je však připravuje tak, aby byly lépe stravitelné. Před konzumací by se totiž ořechy vždy měly namáčet. 

Proč je namáčení ořechů důležité?

Máčení ořechy zbaví kyseliny fytové a enzymových inhibitorů. O co přesně jde? Kyselina fytová ořechům slouží jako zásobárna fosforu a chrání je, dokud nejsou v prostředí vhodném pro klíčení. Pokud sníme ořechy, které nebyly namočené, kyselina fytová se naváže na minerály v našem trávicím systému a tím znesnadní jejich trávení. Když ořechy stráví nějaký čas ve vodě, uvolní se nejen případné nečistoty na jejich povrchu, ale i zmiňovaná kyselina fytová. Ořechy jsou pak lépe stravitelné.

Co jsou enzymové inhibitory? Ty brání semenu v předčasném klíčení, ale u lidí mohou způsobovat podráždění trávicího traktu, protože blokují trávicí enzymy. Sníme-li tedy větší množství nenamočených ořechů, výsledkem je možná dobrý pocit na jazyku, ale zároveň pocity těžkosti v žaludku. Namáčení ořechů nejenže zlepšuje jejich stravitelnost, ale díky sníženému množství kyseliny fytové také zamezuje úbytku minerálů v těle a umožňuje lepší vstřebávání živin.

Vraťte ořechům lahodnou chuť

Dalším z důvodů, proč ořechy namáčet je, že tím zvýrazníte jejich chuť. Znáte to, necháte ořechy rok ve spižírně, a pokud vám úplně nežluknou, již nemají tak lahodnou chuť jako ty čerstvé. Namočením ořechů získáte jádra, která jsou chuťově téměř k nerozeznání od těch z nové sklizně.

Jak dlouho namáčet?

Jak na to? Ořechy stačí namočit do vlažné vody s troškou soli. Tím se neutralizují inhibitory enzymů, sníží obsah kyseliny fytové a vitaminy i minerály z ořechů pak naše tělo plně využije. Každý druh ořechů vyžaduje jinou minimální dobu namáčení. Třeba mandle by měly být namočené alespoň 10 hodin, lískové oříšky 7 hodin a pekanové a vlašské přibližně 5 hodin. Nejméně časově náročné jsou kešu, u kterých postačí dvě hodiny.

Namáčet nebo nenamáčet?

Ne všechny ořechy a semínka můžeme lehce namáčet. Lněná a chia semínka při namáčení gelovatí a pak je jejich zpracovávání složitější. U ořechů a semínek, které mohou být namáčeny, zvažte přínosy vzhledem k časové investici, kterou procesu budete věnovat. Pravdou ale je, že namáčená semena a ořechy chutnají o moc lépe a živiny v nich obsažené naše tělo snadněji využije.

Zavřít reklamu