Zdraví

Malé, ale šikovné. Pár mandlí denně poslouží jako prevence proti infarktu i rakovině

Jsou chutné i zdravé, proto si mandle můžete dopřát bez výčitek

autor

Erika Tomanová

27. září 2020

 
Říká se, že deset mandlí denně poslouží jako prevence proti rakovině. Nejspíš to bude tím, že mandle, podobně jako ostatní semena, obsahují látky, které blokují proteázy, což jsou jakési budiče spících rakovinotvorných virů. A to není zdaleka všechno. Mandle našemu zdraví prospívají mnohem více. Pojďme si přiblížit jejich skvělé účinky.

Mandle jsou velmi oblíbeným druhem ořechů. Obsahují sice hodně tuku, ale také dalších vitaminů a minerálů a jsou tak považovány za velmi zdravé. Podívejme se, proč byste si měli dopřát alespoň pár mandlí denně. 

Co mandle obsahují?

Hořčík, zinek, železo, vápník, vitaminy E i B – to je jenom neúplný seznam prospěšných látek, které mandle obsahují.

Jsou i významným přírodním zdrojem bílkovin, důležitých stavebních látek organismu. Bílkoviny zodpovídají za pevnost svalů a za regeneraci buněk, přispívají ke zpevnění kostí a posílení imunity. Množství rostlinné bílkoviny je v mandlích téměř stejné jako množství živočišné bílkoviny v libovém mase.

Účinky mandlí na naše zdraví

Mandle příznivě působí na činnost srdečně-cévní soustavy a jsou také výborným preventivním prostředkem nejrůznějších onemocnění. Konzumace několika jader dvakrát týdně významně snižuje riziko vzniku infarktu.

Vědci dokázali, že pravidelná konzumace mandlí blahodárně působí na činnost trávicí soustavy. Podstata tkví v tom, že mandle podporují vznik prospěšných bakterií, které v trávicím traktu normalizují látkovou výměnu. Lidová medicína používá mandle při střevních potížích a jiných neduzích spojených s činností trávícího traktu.

Mandle, stejně jako ostatní druhy ořechů, stimulují i mozkovou činnost. Jejich pravidelná konzumace posiluje paměť a zvyšuje mozkovou aktivitu.

Mandle uklidňují nervovou soustavu. Najdete v nich látky, které odstraňují příznaky napětí a deprese. Kromě toho pomáhají mandle při nespavosti a poruchách spánku.

Prospívají zraku. Mrkev a borůvky nejsou jedinými přírodními prostředky, které pomáhají udržovat náš zrak v dobré kondici. Pro zdraví očí jsou prospěšné také mandle. Pro zlepšení zraku se konzumují nejen mandle a ostatní ořechy, ale prospěšné je i mandlové máslo.

Mandle na hubnutí

Mandle si dopřejte bez výčitek. Zasytí vás, aniž by se to odrazilo na vaší hmotnosti. Dietáři se rozhodně nemusí děsit tuků, které mandle obsahují. Jde totiž o takzvané prospěšné tuky, které naopak tělu prospívají. Mandle také dokáží zahnat hlad. Za pocitem sytosti se skrývá nejen velké množství bílkovin, ale i vláknina, kterou obsahují. Je ale třeba mít na paměti, že denní dávka ořechů nesmí převyšovat jednu hrst, jinak místo prospěšné dávky energie získáte zbytečné kalorie.

Udělejte si mandlovou pomazánku

Spousta žen si stěžuje, že vlivem stresu mají horší pleť, vlasy i nehty. I v tomto případě pomohou mandle. Nadopují vás potřebnými minerály, jako je zinek, hořčík, křemík, které urychlují hojení kůže a doporučují se například jako doplňková léčba při akné, ekzému nebo lupénce. Mandlový jídelníček vám také napomůže ke zpevnění nehtů a vlasů. Aby byl co nejúčinnější, měli byste ho dodržovat dva měsíce. Pokud vás chroupání mandlí nebaví, můžete si z nich udělat pomazánku.

Příprava

Do mixéru nasypte sáček mandlí, ideálně zbavené slupky a pár hodin namočené, a mixujte je tak dlouho, až z nich vznikne hustá pasta. Tu pak zjemněte trochou kokosového oleje, oslaďte třtinovým cukrem a znovu ji rozmixujte. Mandlovou dobrotu uložte do uzavíratelné dózy a uchovávejte zhruba 3 dny v lednici. Můžete ji použít jako pomazánku na pečivo, vafle nebo ji mlsat lžičkou jenom tak.

Zavřít reklamu