Zdraví

Stres je skutečně vyčerpávající pro mysl i tělo. Poradíme vám, jak se zbavit únavy z něj

Dlouhodobý stres může vést až ke zdravotním problémům

autor

Kristýna Maxová

02. února 2024

 
Neskutečnou únavu ze stresu zažil asi každý. Stačí jen prožívat stres několik dní v řadě a rázem není energie na cokoliv dalšího, včetně sportu nebo zábavy. Unavený je nejen mozek, ale dokonce i tělo zažívá stav jako po neskutečné fyzické dřině. A co hůř, dlouho se to vydržet nedá.

Proč vlastně během stresu cítíme tak neskutečné vyčerpání? Je to z toho důvodu, že tělo zvládne krátkodobý stres, ale při chronickém, tedy dlouhodobém stresu zkrátka reaguje po svém. Takový chronický stres totiž způsobuje, že tělo produkuje chemikálie, jako je adrenalin a kortizol, které mohou za to, že srdce bije rychleji, tělo se napne a zabrání dalším systémům v těle, včetně trávicího a imunitního systému, aby pracovaly tak, jak za normálních okolností mají.

Tělo tímto způsobem reaguje na dlouhodobý stres ze dvou důvodů. Buď aby stresu uniklo nebo aby s ním bojovalo. Problém je však v tom, že reakce na boj nebo útěk je určena pouze pro krátkodobé situace a vyžaduje, aby během nich tělo jelo doslova na plné obrátky. Takže když k této reakci dojde několikrát denně po delší období, daň z této námahy se začne sčítat a dostaví se nejen psychická, ale i fyzická únava. A to je stav, kdy je prakticky nemožné relaxovat, cvičit a najít energii pro činnosti, které nás baví, přestože to jsou právě ty věci, které k boji proti stresu potřebujeme.

Jak se zbavit únavy ze stresu

Samozřejmě není možné se v každodenním životě úplně vyhnout všem stresovým situacím. Zvlášť těm, které trvají dlouhodobě, ať už jde o špatnou situaci na pracovišti, nebo problémy ve vztazích či rodině. Přesto první rada, která asi nikoho nepřekvapí, je pokusit se důvody, které vedou k vašemu stresu co nejdříve vyřešit.

Navzdory obrovské únavě je důležité nerezignovat na aktivity, které posílí vaše psychické i fyzické zdraví. Proto i přes pocit únavy rozhodně nevynechávejte volnočasové aktivity, které máte rádi, ať už je to nějaký sport, procházka v přírodě nebo zahradničení. Pro posílení psychiky je důležitý zdravý jídelníček a hodně spánku. Je důležité najít si nějaký čas pro klid a bezpečný prostor daleko od vašich stresorů, kde se můžete znovu zapojit do činností, které vám pomáhají. Pokud si myslíte, že to není možné, zkuste jednoduchý princip pevně stanovené půlhodinky kdykoliv během dne.

Zkrátka když se cítíte vyčerpaní, může být samozřejmě těžké přemýšlet o pozitivních změnách, natožpak je provést, ale je potřeba dělat byť malé kroky, které povedou ke zlepšení vašeho mentálního i fyzického zdraví. Pokud máte pocit, že si sami neporadíte, vůbec se neostýchejte vyhledat odborníka nebo kouče. Ti vám pomohou s kroky, které je potřeba udělat k tomu, abyste se lépe vyrovnali jak se stresovou únavou, tak se stresem samotným. Není na tom nic špatného. Pokud byste v takovém stavu stresového vyčerpání totiž zůstávali příliš dlouho, zcela jistě by se to po čase odrazilo i na vašem fyzickém zdraví.

Autorský článek, další zdroj: The Swaddle

 

Další zajímavé články
Zavřít reklamu