Zdraví

Nejvíce ohroženou skupinou jsou v letních parnech senioři. Dehydratace hrozí každému z nich

V letních dnech si hlídejte pitný režim

autor

Anna Janoušková

26. června 2022

 
Dehydratace je v létě hrozbou pro všechny lidi i zvířata. Největší nebezpečí však znamená pro seniory, kteří jsou vystaveni mnohem většímu riziku. Může u nich totiž přijít neohlášeně a mnohem rychleji, než si myslíte. Zavinit pak může rozsáhlé poškození, a to dříve, než budete schopni seniora opět hydratovat. Proto je dobré naučit se rozeznat již prvotní příznaky.

K dehydrataci logicky dospějete, pokud svému tělu nedopřejete dostatečné množství vody či jiných tekutin. Dehydratace je obzvlášť nebezpečná v horkých letních dnech nebo po intenzivní fyzické aktivitě, kdy se tělo zbavuje tekutin prostřednictvím potu. Z lehké či střední dehydratace se brzy zotavíte, ale u těžké dehydratace je již nutné vyhledat okamžitou lékařskou pomoc.

Nebezpečí pro seniory

Největší problém je v tom, že starším lidem už dobře nefunguje přirozená obrana proti dehydrataci, kterou je obyčejná žízeň. Čím starší člověk, tím menší schopnost ji rozeznat a někteří lidé ji dokonce necítí vůbec. To může být obzvlášť v letních parnech hodně nebezpečné. Proto je dobré nastavit si pitný režim a klidně si odškrtávat počet skleniček, jejichž obsah musíte denně vypít.

S postupujícím věkem navíc nepracují tak dobře ani ledviny, což může způsobit nerovnováhu tekutin v těle. Staré tělo má navíc obecně nižší zásobu vody, a proto může dojít k dehydrataci mnohem rychleji.

Dehydrataci u starších lidí mohou způsobit i některé pravidelně užívané léky. Nejčastějšími z nich jsou diuretika, ale i kombinace některých léků může vést k odvodňování těla a nebezpečné dehydrataci.

Snižování hydratace těla mohou mít na svědomí i některé nemoci. Typickým příznakem je Alzheimerova choroba, při níž mohou starší lidé dokonce zapomínat, že vůbec potřebují pít, nebo že se ještě za celý den nenapili. I když tělo vysílá signály, že je potřeba se napít, tělo nemocného člověka nemusí signály rozpoznat nebo je odsune do pozadí.

Co může způsobit dehydrataci

Kromě neplnění pitného režimu mohou dehydrataci způsobit i některé stavy. Jedním z nich jsou opakující se průjmy či zvracení, které nejen přispívají ke ztrátě tekutin, ale rovněž k vyčerpání elektrolytů a minerálů z těla. Také neutuchající horečka vede k rychlé dehydrataci, proto je při ní potřeba zvýšit pitný režim. S tím souvisí i nadměrné pocení, které rovněž odvodňuje organismus. Někteří senioři rovněž mohou trpět nadměrným močením, které je častým příznakem nediagnostikované cukrovky, nebo je příčinou užívání některých léků.

Jak dehydrataci u seniorů odhalit

Nejčastěji lze pozorovat následující příznaky:

  • neustálý a neutišitelný pocit žízně
  • suchá lepivá ústa
  • pocit sucha v krku
  • nízká frekvence močení
  • moč tmavé barvy
  • neustálá únava
  • zmatené chování
  • silné závratě a motání hlavy

Kdy zavolat lékaře?

Pokud se vám váš partner seniorského věku, maminka nebo dědeček nezdají, je vždy lepší zavolat sanitku, než se pokoušet vše zařídit sami. Záchrannou službu volejte vždy, pokud:

  • průjem či zvracení neutuchá ani po 24 hodinách
  • senior působí zmateně, dezorientovaně a podrážděně
  • usíná u běžných denních činností
  • má krvavou či černou stolici

Důležitá je prevence

Je to až směšně jednoduché, ale o to hůř splnitelné. Jediné, co musíte udělat, je naučit seniora pravidelnému příjmu tekutin. Musíte mu vysvětlit, že je potřeba se napít i v situaci, kdy necítí žízeň, protože jeho rozeznávací schopnosti mohou být nedostatečné. Navíc pití sody a kávy může dehydrataci ještě zhoršit.

Nastavte mu budík

Obáváte-li se, že váš tatínek, maminka či babička nebudou schopni pravidelný režim sami dodržovat, zasaďte se o to, aby se jim pití vždy včas připomnělo. Jednoduše jim nastavte na mobilním telefonu, budíku či hodinách upomínku, která jim vnutí myšlenku dát si skleničku vody. Jde jen o to, vytvořit správný návyk. Po určité době si senior zvykne na to, že se má každou hodinu napít a už mu to ani nepřijde.

Poraďte vhodný jídelníček

Promluvte si také se svým starším příslušníkem rodiny o vhodném jídelníčku. Zdůrazněte, že pití kávy, sody a nadměrné solení dehydratuje. Zmiňte potraviny, které naopak obsahují vysoké množství vody a dají se započítat do pitného režimu, jelikož přispívají k udržení dostatečné hydratace. Pokud je senior, o kterého pečujete, nesvolný k pravidelnému pití, zařaďte do jeho jídelníčku více ovoce a zeleniny. Pomáhají však také jogurty, vývary, ale i husté polévky.

Nabídněte více než vodu

Obyčejnou vodu nepijí? Naučte je si svou vodu trochu vylepšit. Vařte ovocné (neslazené) čaje, přihoďte do skleničky pár kostek ledu a něco navíc: plátek pomeranče, trojúhelníček melounu, jahodu, okurku nebo třeba mátu či mateřídoušku. Voda hned dostane ten správný šmrnc.

Zdroj: Autorský článek, další zdroje: webmd.com, dailycaring.com.

Zavřít reklamu